Leerling

De vakantie is nu echt voorbij en dat geldt ook voor de scholieren. Deze week is Niels begonnen als mijn nieuwe stagiair. Hij komt van het HMC (hout en meubileringscollege) in Amsterdam en zal hier een aantal weken stage lopen. De leerlingen zijn meestal erg gemotiveerd en leergierig. Hun hart slaat sneller bij HOUT, hun ogen beginnen te twinkelen bij HOUT, hun handen kunnen een goed stuk gereedschap waarderen en ze zijn bereid om ver te gaan om iets moois te produceren.

Ik heb een kleine werkplaats en de afdeling CNC (computer numerical control) bewerkingen kan geen leerling bij mij uitvoeren omdat ik daar de machines niet voor heb. De opleidingen leiden tegenwoordig steeds meer op voor de industrie en steeds minder voor het oude ambacht. Toch blijft de interesse voor dat oude handwerk bij veel leerlingen nog steeds aanwezig. Houtdraaien bijvoorbeeld wordt op weinig opleidingen nog aangeboden. Niels heeft er niets over geleerd en daarom vind hij het extra leuk dat bij mij een draaibank staat en dat ie daar naar hartelust op kan oefenen. De eerste opdracht die ik voor hem verzin is het maken van een perfecte cilinder van een vierkant balkje. Overal even dik en netjes “gesneden”. Daarna volgt opdracht twee. Van de cilinder een kopie maken van een bestaand handvat van een beitel ( in dit geval een draaibeitel). Zo leert de leerling de beginselen van het draaiwerk en kom ik mooi aan mijn handvaten voor mijn zelfgemaakte draaigereedschap.

Leerling aan de draaibank

Leerling aan de draaibank

 

Handvat klaar en afgewerkt

Handvat klaar en afgewerkt

 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

