Lek

Een tijdje ben ik al zeer gebiologeerd en gefascineerd door de schone kunst van het vergulden. Niet dat ik nou zo’n bling-bling mannetje ben, maar het dodenmasker van Toetanchamon (niet verguld, maar massief geloof ik), de fantastische schilderijlijsten uit de 16e en 17e eeuw en de windhaantjes op de kerktorens hebben me van jongs af aan geboeid. Maar eigenlijk ben ik tegen de onzinnige winning van goud omdat daar veel  ellende, uitbuiting  en milieuverontreiniging bij komt kijken. Een enorm dilemma waarbij de weegschaal van de  morele plaatsbepaling per geval door mij wordt gehanteerd. Hoe principieel moet je zijn? Een originele antieke schilderijlijst die indertijd verguld is, kun je toch moeilijk restaureren met een goudverfje? Het bladgoud op een kerktorenhaan, uithangbord of wijzer van een stadsklok gaat wel 40 jaar mee. Als dat niet duurzaam is….

Ik volgde een dag cursus in Italie over polimentvergulden (zie een eerder blog https://meubeluniek.wordpress.com/2012/08/18/het-nuttige-met-het-aangename-verenigen-deel-1/ ) , bestudeerde een van een klant toegespeeld gekregen Duitstalige DVD en volgde onlangs een cursus bij Linova over vergulden met de Kölnische methode.

Polimentvergulden is de klassieke methode met verschillende krijtsoorten, dierlijke lijmen en poliment (een mengsel van diverse bestanddelen dat rood, geel of zwart is en waarop het bladgoud wordt gelegd) Hier gaat mijn interesse het meest naar uit omdat ik me graag verder wil bekwamen in allerlei klassieke restauratiemethoden uit pure kennislust.

De Kölner methode is een methode die werkt met een synthetische lijm die overigens uitstekend werkt, maar wat minder traditioneel is. Ook daarin wil ik graag meer ervaring opdoen.

Deze week trok ik de stoute schoenen aan. De aangeschafte dure gereedschappen en materialen moesten nu toch maar eens worden gebruikt . Ik besloot een lijstje, een lagenplank en een houten ornamentje te gaan vergulden.

Lijstje in de traditionele gessolagen

Lijstje in de traditionele gessolagen

Rood poliment (rode bolus) over de krijtlagen

Rood poliment (rode bolus) over de krijtlagen

De gessolagen (krijt met lijm) werden in een laag of negen aangebracht. De rode poliment kwam daar overheen. Het vergulden kon beginnen.  Het bladgoud is een 8000ste mm dik. 8000 blaadjes op elkaar zijn een mm dik. Een wonder hoe dat zo dun geslagen kan worden. Het zit in boekjes met 25 velletjes tussen een vloeipapiertje. Een goudblaadje blaas je op een verguld kussen met een klein gebalanceerd pufje. Mijn eerste pufje doet het goudblaadje volledig scheuren, verfrommelen en verpulveren, maar na de derde poging lukt het om een blaadje gaaf op het kussen te krijgen en nog redelijk vlak ook.

Derde poging. Een blaadje goud ligt op het kussenvan leer

Derde poging. Een blaadje goud ligt op het kussen van leer

Nu snijden met een goudmes. Dat gaat goed. Het goud wordt opgelegd maar niet erg kreukvrij. Ik maak me er nog niet erg zorgen om, want ook op de cursus DVD komt het goud er niet strak op te liggen. Dat komt vast straks wel goed. Wat me meer zorgen baart zijn de kleine gaatjes die ontstaan doordat de stukjes niet goed over elkaar heen zijn gelegd. Die gaatjes kunnen ook nog worden dichtgemaakt.

Niet erg kreukvrij....

Niet erg kreukvrij….

Naa aanduwen lijkt het toch aardig te zitten. De helft van de lijst kan worden voorzien van goud. Daarna is het op.

Na aanduwen lijkt het toch aardig te zitten. De helft van de lijst kan worden voorzien van goud. Daarna is het op.

Maar er is meer goud nodig dan ik had gepland en dus heb ik niet genoeg. Ik laat het werk voorlopig maar even rusten. Het ziet er nog niet perfect uit en als ik de volgende dag probeer het spul te polijsten, dan gaat dat niet goed. Maar het op een verguldkussen blazen van een blaadje goud heb ik na een keer of twintig toch behoorlijk onder de knie en dat is winst. Nu is het zaak te ontdekken waar “het lek” zit. Ik kan me herinneren dat ik ook zo’n “lek” had bij het politoeren in het begin. Dat lek is gedicht en ik heb er alle vertrouwen in dat ook het “verguldlek” ooit wordt gedicht. Maar als er iemand is die me daarbij wil helpen, houd ik me aanbevolen.

Excuses voor de slechte kwaliteit foto's. Ze zijn gemaakt onder lastige omstandigheden met mijn telefoon.
Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder meubelrestauratie, Techniek

Geef een reactie

