Het blok deel III KLAAR!

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik over het blok schreef. Veel enthousiaste en nieuwsgierige reacties via twitter en dit blog waren mijn deel. Nu is het blok zo’n beetje klaar. Eigenlijk is het nu geen blok meer, maar een salontafel van 95 x 49 x 49 cm. En toch noem ik het nog steeds “het blok”, als een soort van koosnaam.

Doordat het blok nog niet volledig droog was, is het toch nog in enige mate vervormd. Tijdens het verder drogen treedt krimp op. Die krimp is niet op alle plaatsen even groot. Scheurvorming is dan het onherroepelijke gevolg. Er loopt een grote scheur over de lengte van het “bovenblad” en eigenlijk vind ik dat wel mooi. Ik heb van een zwakte juist een kracht gemaakt door die scheur zelfs groter te maken. Het licht speelt nu mooi in de vakken die eronder liggen.

Het blok is gedrenkt in tungolie verdund met gomterpentijn of terpentijnolie. Tungolie heet ook wel Chinese houtolie en wordt tot de beste olie soorten gerekend. De olie is zo waterbestendig dat de Chinezen er zelfs scheepsrompen mee waterdicht maakten. Alweer zo’n prachtig milieuvriendelijk product. Daar hecht ik aan. Natuurlijke materialen die aan het eind van de kringloop gewoon kunnen terugkeren in het milieu en niet als chemisch afval behandeld hoeven te worden. Als symbool daarvan nam ik een paddenstoel die ik al eerder draaide en gaf die een plaatsje in het blok waar eens de echte paddenstoelen groeiden.  Schimmels (wat een paddenstoelen zijn) zetten hout om in materie die weer kan worden opgenomen door de planten en bomen.

Nu is “het blok” te koop. Vind u de paddenstoel niet mooi, dan kan die er gewoon af worden gehaald. Details en prijs zijn te vinden bij de “wannahaves”

Het blok is nu een salontafel met vakken

Maar wat is dat? Is dat geen....

Jawel hoor... een heuse paddenstoel

Het blok in de tungolie. Het hout wordt prachtig.

1 reactie

Opgeslagen onder design, Meubels op maat

Een Reactie op “Het blok deel III KLAAR!

  1. Woody woodcrafter

    Uit een blok…of beter, uit één woord, ge-wel-dig!

Geef een reactie

