Kringen in het tafelblad deel I Witte kring

Hoe zuinig je ook omgaat met je kostbare tafel, vroeg of laat zal je merken: “help, er zit een kring in mijn hout”. Hoewel vervelend, is dit probleempje toch vaak weer op te lossen. Daar wil ik in dit blogje graag wat aandacht aan besteden. Er zijn verschillende
soorten kringen. Grofweg kun je ze onder verdelen in witte kringen en zwarte kringen.

Waar tafel staat kan ieder ander meubelstuk worden ingevuld

Witte kringen: die zijn vaak ontstaan door inwerking van vocht en/of warmte. Hierdoor proberen microscopische gasbelletjes zich een weg naar
buiten te banen en daardoor wordt de laklaag als het ware troebel.

Ik kom op het web best veel tips tegen om de witte kringen te verwijderen. Ik zal er enkele noemen:

  • Schoonmaken met groene zeep.
  • Met een mengsel van olijfolie en azijn de vlek insmeren,
    laten intrekken en schoonpoetsen.
  • Met een mengsel van olijfolie en sigaretten as de vlek/kring
    insmeren.
  • Met een aangebrande kurk en bier de vlek behandelen.
  • Mayonaise op de kring doen.

Of deze maniertjes wel of niet  werken, daar zal ik geen oordeel over hebben. Er zullen vast kernen van waarheden inzitten. Maar ze hebben allen gemeen dat ze geen onderscheid maken tussen het type afwerking dat het meubelstuk heeft. Dat vind ik riskant, omdat een laklaag nu eenmaal anders reageert op deze middeltjes dan een wasafwerking.

De witte, doffe kringen die in een gelakte tafel zitten kunnen in een groot aantal van de gevallen worden verwijderd met onze Meubelreiniger maar ook met onze polish reviver hebben we goede resultaten behaald.  Ik zeg met nadruk in een groot aantal gevallen (80%) dus niet altijd.

Bij een tafel die in de olie staat, kan dit met een stukje fijne staalwol (00000) en de olie waarmee de tafel is behandeld worden gedaan. Beetje olie op de plek gieten en inpoetsen met de staalwol. De kring verdwijnt bijna altijd.

Bij een tafel die in de was staat, kan eigenlijk hetzelfde worden gedaan als bij een tafel in de olie. Gebruik nu een goede antiek terpentijnwas. Wel aanbrengen met staalwol 00000

Dan hebben we ook nog zwarte kringen, maar daar  zal ik u meer over vertellen in mijn volgende blogje.

Heeft u vragen over meubelprobleempjes, schroom dan niet om te mailen naar info@meubeluniek.nl. Ik ben u graag van dienst.

3 reacties

Opgeslagen onder meubelrestauratie

3 Reacties op “Kringen in het tafelblad deel I Witte kring

  1. G.G. van Loon

    Heb het ook geprobeerd met een theedoek en het strijkijzer op driekwart warm. Met strijkbeweging en telkens controleren of de vlekken al weg waren zijn alle vlekken verdwenen. Een prima tip van Hanneke Robben die ons erg blij heeft gemaakt.

  2. Hanneke Robben

    Mijn hardgelakte kersenhouten tafel geeft witte kringen
    als er iets warms op heeft gestaan. Deze verwijder ik
    als volgt.
    Een strijkijzer op half warm. Een schone theedoek op de
    vlek en ongeveer 20 seconden het strijkijzer erop houden.
    Bij hardnekkige vlekken nog een keer. Niet langer dan
    die 20 seconden. Vlekken trekken helemaal weg.

Geef een reactie

