Bonbonschaal

Wat is dat houtdraaien toch geweldig werk. Ik had nog een stuk resthout liggen dat afkomstig is uit het “het blok” (zie paar blogjes geleden). Het lag al bij de kachel om te worden opgestookt, maar ik heb het voor de poorten van de hel weggesleept.  Een stuk populieren waarvan ik gewoonlijk de schoonheid niet zo in zie.  Dergelijk hout heb ik dagelijks aan mijn voeten in de vorm van klompen, maar ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat er ook prima siervoorwerpen van kunnen worden gemaakt. Het hout is licht van kleur en vertoont weinig tekening. Eigenlijk best saai. Maar het heeft voor de houtdraaier en trouwens ook voor de houtsnijder toch de behoorlijk prettige eigenschap dat het zacht is, weinig noesten heeft en een dichte struktuur heeft. Bij snijdend draaien resulteert dit in prachtige houtkrullen die van de draaibeitels afkomen (als die tenminste voldoende scherp zijn). Na een behandeling met ultrashine en shellawax blijkt dat er eigenlijk toch ook een prachtige marmerachtige tekening in zit met fraaie grijs en bruintinten.

Het voetje maakte ik van een stuk  meranti. Ook niet bepaald een toonbeeld van schoonheid. Het is het hout waar veelal kozijnen van worden gemaakt. Ook hiervoor geldt dat het prachtig wordt door een behandeling met ultrashine en shellawax.

 In de ultrashine zit puimsteen. Dat zorgt voor een zijdezacht resultaat. Het lijkt alsof het object is geschuurd tot  korrel 2000 schuurpapier.

De shellawax is een mix van schellak en was. Na de ultrashine gaat het met shellawax pas echt glimmen. Stevige druk geven is daarbij belangrijk. Beiden uiteraard te koop in de webshop www.meubelrestauratieshop.nl evenals veel draaigereedschap van Kirschen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder houtdraaien

Geef een reactie

