Potje draaien

Hij was er al, maar nog werkelijk onherkenbaar. Op een grote berg bij een appelboer in de Noordoost polder. Entstukken heten het geloof ik. Onderstammen van een wilde variant waar dan een ander ras op geent wordt.  En als de boompjes voldoende vrucht hebben gedragen worden ze gerooid, geruimd, verkocht als brandhout……..of……….er tussenuit gehaald door een gesjeesde meubelmaker/houtdraaier. Uit die berg haalde ik een stuk of vijf van die entstukken met het idee daar nog wel eens iets mee te kunnen.  Ik wist het….het waren prachtige potjes, schaaltjes, lampvoeten en ongetwijfeld nog veel meer. Ze moest alleen nog even uit zo’n stuk bemodderd, veel te nat onderstammetje gehaald worden. En daar ben ik vandaag eens mee wezen stoeien. Leuk detail is dat ik helemaal geen goede draaier ben en dit potje bij wijze van  oefening heb gemaakt alvorens aan het echte ”werk” te beginnen. Bang om het grote stuk te verprutsen.

De dikke knobbel is voor het echte werk. Ik gebruik het stuk links van de zaag.

Inspannend werk. Zeker in het begin als het nog niet gecentreerd is.

Gewoon het potje even bevrijden uit zijn huisje

Het resultaat aan de ene kant

Het resultaat aan de andere kant

Het potje wordt geschuurd tot korrel 400 en daarna afgewerkt met ultrashine en shellawax. Dat is een fantastische “friction polish” op basis van schellak. Gewoon online te bestellen via www.meubelrestauratieshop.nl 

Ik ben tevreden over het resultaat en klaar voor het “echte werk”.  Wat zal ik van de grote knobbel maken? Ik denk een paar schaaltjes…Of toch een grotere pot….? Ach…morgen eerst maar weer eens wat anders doen.

5 reacties

Opgeslagen onder houtdraaien

5 Reacties op “Potje draaien

  1. Diederick

    Goed idee Richard dat potje, Inspirerend!

  2. Berber

    Ik vind hem prachtig, hij staat te schijnen op de tafel en ik moet hem steeds vastpakken. Hij voelt fijn, ruikt heerlijk, en mooi..ik zie steeds weer wat nieuws! en dan het leven wat er in zit, appel, pitje, boom, potje…

Geef een reactie

