Justpaint krijtverf (vervolg blog van 5 september j.l.)

Wanneer verf oud wordt ontstaan er onder invloed van zonlicht, droogte en de werking van hout kleine scheurtjes in de verf. Barstjes die de verflaag doen schilferen. Dit verschijnsel noemen we krakelé, crakelé, craqeler, craqueler of craquelure en craqueleren. Om dit verouderingsproces te versnellen is een craqueler medium ontwikkeld dat ik onlangs uitprobeerde. Hier zijn mijn bevindingen.

Als onderlaag koos ik de bianco antico uit de Italiaanse serie. Als toplaag koos ik de kleur Bologna uit het  Italiaanse palet van www.meubelrestauratieshop.nl  Na de witte  onderlaag zette ik met het Justpaint kwastje het craqueleermedium op. Het strijkt gemakkelijk weg en moet daarna 1 tot 3 uur drogen. Die van mij liet ik echt zeker 3 uur drogen. Tot mijn schrik zag ik dat daarna bijna niets meer te zien was van het medium. Ik vertrouwde het niet en bracht een tweede laag aan die ik ook weer 3 uur liet drogen. Daarna bracht ik de kleur Bologna aan. Dat deed ik heel snel omdat op het blik staat dat het onmiddellijk begint te craqueleren en je de barstjes weer dicht schildert wanneer je niet
snel genoeg bent. Die snelheid valt eigenlijk best mee. Ik had ruim de tijd om het hele dienblaadje te schilderen zonder dat er zichtbaar iets aan de verf veranderde. Aanvankelijk maakte  ik me zorgen. Er leek niets te gebeuren. Maar nadat ik koffie had gedronken en terug kwam in de werkplaats was het resultaat echt goed duidelijk geworden. De verf is prachtig, onregelmatig en natuurlijk gebarsten. Ik laat de verf drogen en constateer dat deze prima vast zit. Het verdere experimenteren kan doorgaan, want op deze basis kan nog meer effect worden aangebracht.

Het justpaint craquelermedium in een potje van 0,25 liter verkrijgbaar bij http://www.meubelrestauratieshop.nl

Bij dienblad 1 breng ik de hoogglansvernis aan. Die glimt goed en geeft extra bescherming tegen vlekken.

Dienblad 2 wordt nadien behandeld met justpaint patina voor een vuil versleten uiterlijk

Dienblad 3 wordt in de antiekwas of terpentijnwas in de kleur teak (dat is donkerbruin) gezet

Ik popel om de volgende keer eens een kastje onder handen te nemen. Ook experimenteren? www.meubelrestauratieshop.nl

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder brocante stijl, Meubels op maat

Geef een reactie

