Effecten met Krijtverf

Krijtverf is een watergedragen verf die volledig mat opdroogt. Je kunt er hele leuke dingen mee doen. Vooral wanneer je gebruik maakt van de additionals die naast een uitgebreid kleurenpalet geleverd worden. Ik heb sinds vorige week mijn eigen “Italian line” maar er zijn veel meer kleuren leverbaar. Afgelopen weekend ben ik er wat mee gaan stoeien.

Als oefenstukken nam ik blank houten dienblaadjes die ik nog in voorraad had. Eerst een kleurtje kiezen. Alle werkstukken moeten in aanvang
blank zijn en dan een basiskleur krijgen. Mijn basiskleur werd een blauwgrijze tint  “Bologna”.  Met het platte kwastje schilder ik snel en
vlot de basiskleur op het blanke hout. Hmmmm… Nog niet erg een toonbeeld van strak schilderwerk. De verf is behoorlijk dik en geeft diepe strepen van de kwast. De verf mag worden verdund met water, maar dat laat ik achter wege. Even afwachten maar. Binnen een uur is de verf helemaal droog. Het oppervlak voelt ruw aan maar schuurpapier korrel 240 doet werkelijk wonderen. Het oppervlak verandert zienderogen.

Vervolgens schuur ik op plekken de verf door tot op het kale hout. Daarna zet ik één van de dienblaadjes in de witte terpentijnwas. Dat geeft een werkelijk smoothy zacht satijnen resultaat.

Kleur Bologna, doorgeschuurd, in de witte terpentijnwas

Het tweede dienblaadje behandel ik met kalkpasta. De witte pigment bijft keurig achter in de porien van het hout. Effect een witter, verouderd effect. Om het oppervlak sterker te krijgen kan het in de matte, zijdeglanzende of hoogglanzende vernis worden gezet maar dat doe ik niet.

Dienblaadje met krijtverf Bologna en kalkpasta. Die blijft in de porien van het hout achter.

Het derde dienblad behandel ik met patina. Een additional die de verf ouder moet maken. Ik pak een kwastje en strijk over het oppervlak.
Getver wat een bruine drab. Ik ben bang dat het hele werkstuk is verprutst. Ik pak een doek en veeg de overtollige patina weg. Het bruine spul vormt een film over de verflaag en blijft  in bepaalde punten “hangen” Nu wordt het pas goed duidelijk. Met dit spul kun je de verf het uiterlijk geven alsof het in 100 jaar niet is schoongemaakt. Heel bijzonder. En ook goed lokaal aan te brengen.

Dienblaadje met krijtverf Bologna en patina voor zeer verouderde verf suggestie.

Dit is leuk! Ik zie grote mogelijkheden voor kasten, keukens, binnendeuren en al wat er nog meer te verzinnen is. Kijk voor meer informatie en de Italiaanse kleuren naar de site www.meubelrestauratieshop.nl bij Justpaint krijtverf.

Er zijn nog veel meer effecten  mogelijk, maar dat behandel ik een andere keer.

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Effecten met Krijtverf

  1. Berber

    ik vind het echt mooi geworden! #krijtverf vooral die met die krijtwas! 🙂

Geef een reactie

