Een Fineerpers maken

Gereedschap is voor heel veel geld te koop, maar sommige “handigheidjes” zijn prima zelf te maken. Een handigheidje voor het verlijmen van fineer had ik al een tijdje op mijn verlanglijstje staan.  Mijn wensen: Niet te groot, niet te zwaar, gemakkelijk op te bergen, er moet een gitaarbody onder passen maar ook een schaakbord.

Ik maakte deze fineerpers van:

  • standaard vuren regels van  42 x 92 mm
  • 18 mm dik berken multiplex 4 stukken (2 x 2 op elkaar gelijmd zodat 2 bladen van 36 mm ontstaan)
  • M12 draadeind  (maar M10 voldoet ook) met dopmoeren
  • 2 hydraulische potkrikjes met een drukkracht van 2 ton (een beetje minder mag ook)
  • Afwerking:  Borma houtkleurstof opgelost in ethanol en Ciranova Parketlak. (waterbeits kan natuurlijk ook)

Mooi fineerwerk verlijmen valt nog niet mee

fineerpers met onderplaat van 36 mm multiplex

Mijn frame meet 92 cm lang en 42 cm hoog. Mijn werkbladen zijn 72 cm x 42 cm Maar iedere afmeting kan natuurlijk met aangepast materiaal
worden gemaakt. Stel wel de hoogte goed af op de hoogte van de krikjes.

Tussen deze platen komt het werkstuk

Stel de framehoogte goed af op de hoogte van de krikjes

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad en ben benieuwd naar de reacties. Die hoor ik graag.

Tip: De pers is ook prima te gebruiken om bloemen of bladeren mee te drogen voor een herbarium.

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Een Fineerpers maken

  1. Ben zelf een vacuumpers met zak aan het bouwen. Heb dit stadium ook al gehad en vond dat de oppervlakte van de pers te vaak tekortschoot.
    Zal je wel laten weten als ik het proces rond heb en de pers klaar. Mis nog 1 onderdeeltje, hopelijk is die morgen binnen.

    Pascal

Geef een reactie

