Kleuren maar. Orgel part 3

 

Met het gevoel dat de keel in brand staat en het hoofd onder een continue druk staat heb ik net onze dochter uitgezwaaid  op weg naar attractiepark Drouwenerzand  in het kader van schoolreisje. Net wat pakjes verzendklaar gemaakt (bestellingen uit de webshop) en nu lig ik weer gestrekt op de bank. De griep heeft me goed te pakken. Maar dat geeft wel mooi de gelegenheid te vertellen wat ik verder met het “wildwest” orgel heb gedaan.

Nadat alle oude lak is verwijderd, wordt het hout weer op kleur gebracht. De klant had te kennen gegeven dat ze het graag een beetje roder zou willen hebben. Maar ja….dat is gevaarlijk. Want hoe rood moet het dan worden? Een kleur overbrengen die in iemands hoofd zit valt niet mee.

Ik besloot te kiezen voor Borma houtkleurstof concentraat opgelost in alcohol. Dat droogt als een speer en geeft een prachtige kleur. De achterkant van het middenpaneel wordt mijn proefstuk. Eerst nam ik de kleur teak in de verhouding 1 deel kleurstof op 5 delen alcohol (eigenlijk moet ik zeggen ethanol 99%, want methanol is ook alcohol maar die is erg giftig en dus gebruik ik dat niet) Het resultaat was mooi maar bruin. Daarna nam ik de kleur mahonie in de verhouding 1:5. Ook mooi, maar wel erg rood. Daarom wordt gekozen voor het beste uit twee werelden 1 deel teak, 1 deel mahonie en 10 delen ethanol. Bingo! Die vind ik goed. Nu maar hopen dat de klant dit ook ongeveer in haar hoofd had. Voor de zekerheid test ik ook nog op een ander stuk hout. Het wordt de binnenkant van de klep. Ja hoor, volgens mij is het goed zo. We doen het gewoon, maar een beetje eng blijft het altijd.

het middenpaneel bewerkt met 3 kleuren

 

Voor de zekerheid ook op de binnenkant van de klep testen

                                                                       

handvat links onbehandeld rechts behandeld

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

