De fantasie op hol (deel 2 orgelrestauratie)

Een stoere cowboy komt een dorpje binnen. De mensen die aan het werk zijn kijken angstig op. Is dat niet….? Is dat niet…..?  Ze gaan door met hun dagelijkse beslommeringen. De hoefsmid beslaat een paard, de zadelmaker naait een riem vast, de saloon eigenaar schenkt nog wat whisky in voor zijn klanten. De zon staat hoog aan de hemel en zorgt voor een korte schaduw op de zanderige bodem.

De cowboy, die een berucht premiejager blijkt te zijn,  loopt langzaam langs de lokale timmerman:
“Maak voor mij alvast 2 kisten van grenenhout;  6 voet lang, 2,5 voet breed en 1,5 voet hoog. Die heb ik straks nodig”.

De revolverheld vervolgt zijn weg langzaam en met de ogen, net onder de rand van zijn hoed kijkend, gericht op een man aan de overkant die in een schommelstoel zit te slapen. De man wordt verschrikt wakker van de schaduw van onze cowboy. “Now I found you, you son of a bitch”. Een schot klinkt en tussen de ogen van de schommelstoelman verschijnt een keurig rond bloedend gaatje.

De sheriff komt op het schot af, maar voor hij ook maar in de gaten heeft wat er is gebeurd klinkt een tweede schot. De sheriff stort met een klap in het stoffige zand…….

De oude en versleten laklaag wordt verwijderd met vloeibare afbijt.  Dat gaat doorgaans heel goed, maar deze keer lijkt de laag niet te willen oplossen. Door  het afbrekende proces van de afbijt, verandert de laklaag in een vieze, stroperige, olieachtige
substantie die er met staalwol niet gemakkelijk vanaf is te krijgen. Uren verstrijken met het instrijken en afnemen van de orgelkast. Mijn gedachten slaan op hol en ik verzin verhalen als boven terwijl ik aan het poetsen ben.
Ook zet ik alcohol  in om de laatste restanten van de laklaag van het prachtige notenhout te krijgen. Zo martel ik door.

Het dode lichaam van de sheriff wordt begraven op een klein kerkhof vlak achter de kapel. Onder het zakken van de grenenhouten kist speelt een orgel sobere gezangen.  Het is het orgel dat nu bij mij in de werkplaats staat en waar ik al zo lang op aan het poetsen ben.

Echt waar gebeurd? Vast niet…….Maar het zou gekund hebben.
Het orgel is gebouwd tussen 1872 en 1914 en de gedachten maken het werk een stuk leuker.

Om te voorkomen dat de toetsen worden aangetast worden ze afgeplakt met kranten

De beschadigde lak wordt verwijderd met staalwol en afbijtmiddel

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “De fantasie op hol (deel 2 orgelrestauratie)

  1. Heerlijk stuk Richard! Blij dat ik niet de enige ben waar de fantasie af en toe op hol slaat 😀

Geef een reactie

