Whisky, konijnen en het Wilde Westen

Nu staat ie daar een beetje stoffig, met versleten lak, krassen en  hier en daar een tot op het kale hout doorgedrongen kring veroorzaakt door een glas dat ooit gevuld moet zijn geweest met, ongetwijfeld, goede whisky.

De zijkanten vertonen lichte vlekjes en als je door de versleten lak heen kijkt zie je daar donkere, bijna zwarte, vlekjes. Stippels van een millimeter of drie vier.

De uitgebeten vlekjes zijn veroorzaakt door een konijn dat vroeger nogal eens los liep in het ouderlijk huis van de klant waar ik het orgel onlangs ophaalde. Dit  konijn, had de merkwaardige behoefte om op de grond te plassen, er doorheen te rollen en
zich dan in de nabijheid van het orgel uit te schudden. De spetters urine drongen door in de lak en dit veroorzaakte de uitgebeten vlekjes. De donkere vlekjes kan ik niet thuisbrengen. Ze doen mij aan schimmel denken. Ontstaan doordat het orgel te vochtig heeft gestaan.

Ik vind het een intrigerend bouwwerk, maar ik heb dan ook een grote voorliefde voor muziekinstrumenten. Waar komt ie vandaan? Hoe oud is ie? Waar is ie gebruikt? Wat voor hout is het? Welke afwerking zit er op? Zijn vragen die me direct bezig houden.

Fort Wayne Organ Co. Staat op het zwart gepolitoerde instrumentenpaneel. Packard is het merk. Is er een typenummer te vinden?  Ik doe wat testjes om te bepalen of een afwerking met schellak op het orgel zit. Dat zit er.

Alle onderdelen die er af gehaald kunnen worden haal ik er af. De schroeven en scharnieren komen in een apart bakje. Netjes
bij elkaar. Door de verwijderde onderdelen kan ik nu goed naar binnen kijken en me verbazen over het technisch/mechanisch vernuft dat achter de panelen schuil gaat.

Het orgel wordt aangeblazen met twee balgen waarmee lucht wordt gepompt naar een kleine bufferruimte. Iedere registerknop  bedient drijfstangen, lipjes en palletjes die een speciaal geluideffect beogen. En alles werkt!! Een wonder van techniek waar waanzinnig veel denkwerk aan vooraf heeft moeten gaan.

In de pauze neem ik de computer en zoek Fort Wayne Organ Co. op met Google. Ik kom op een Amerikaanse site.

De Organ Company bouwde deze orgels van  1872 tot  1914. Het type dat in de werkplaats staat kan ik helaas niet vinden. Maar ik weet nu wel dat het orgel uit het “wilde westen” stamt.

Daar staat ie dan, een beetje stoffig

De zijkant met de lichte en donkere vlekjes

de merknaam op het zwart gepolitoerde registerpaneel

de pedalen waar de luchtbalgen mee worden bediend

16 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

16 Reacties op “Whisky, konijnen en het Wilde Westen

  1. Onze Streicher vleugel (Wenen 1848) is in 1998 totaal ut elkaar geweest en gerestaureerd. Helaas heeft een papegaai stukjes van het fineer afgeknabbeld en heeft de zon het donkere mahoniehout verkleurd tot geelbruin.
    Nu heeft Trijnie me op jouw blog geattendeerd. Misschien, heel misschien, heb je tijd en zin om es naar ons oudje te kijken, en hem weer een gezondere uitstraling te geven. Omdat meenemen naar jouw werkplaats lastig is nodigen we je graag hier uit. Trijnie heeft ons adres.
    Tot horens dus graag ! J vd B.

  2. Trijnie Potze

    Vandaag het harmonium bewonderd bij Richard. Wauwie! Vlekkeloos en mooi mat glimmend. Het harmonium was vroeger bij Opa en Oma een pronkstuk en zal dat in deze staat bij ons ook weer zijn.
    Vond jouw versie van het konijn veel leuker dan mijn reality schets hoor!
    Kleine correctie/aanvulling: AA staat bij Oma voor anti-alcohol. Ze was dus van de Blauwe Knoop.
    Fijn weekend!
    Trijnie

  3. Trijnie Potze

    Opa Jeltjo’s orgel op een weblog! Wie had dat ooit gedacht. Opa kocht het orgel in begin jaren dertig van de Baptisten kerk in Vriescheloo. Het was dus een heus kerkorgel. Opa was zeer muzikaal en leerde mij noten lezen en natuurlijk de Psalmen uit Johannes de Heer. Helaas heb ik het nooit zover gebracht in de muziek als Opa maar zijn orgel heb ik altijd gekoesterd.
    Opa gaf het orgel aan mij toen hij in de jaren tachtig een elektronisch orgel aanschafte. Die kon de klanken van dit prachtige harmonium in mijn oren nimmer evenaren.
    De balg heb ik laten vervangen en ja…. toen kwam het konijn als huisdier (die overigens z’n plasjes keurig op een krantje deed wat ik daarna weggooide en echt alleen maar een beetje rondspetterde met z’n achterpootjes die onwillekeurig drupjes mee hadden gekregen). En zo ben ik nu heel blij dat Richard Opa’s mooie harmonium weer echt mooi maakt.
    Oh ja, oma was trouwens van de AA dus wie die Whisky er stiekem opgezet heeft ooit weet ik niet!
    Keep going strong, Richard. Heeeel erg bedankt voor je goede zorgen voor ons mooie instrument.
    Trijnie

  4. Simon

    Ga zo door? Leuke schrijfstijl. Je filmpjes op YouTube zijn ook erg leuk en leerzaam! Binnenkort bakkie doen? Groet, Simon

  5. Heey Kerel,

    Heb je mooi gedaan, je lijkt wel een ICTertje Netjes hoor, Wel een beetje kleine lettertjes voor mijn ouwe vermoeide oogjes.

    Groetjes Buddy Harry

    • Dank je Harry. Je hebt gelijk hoor ik vind de lettertjes zelf ook te klein. Ik probeer dat aan te passen maar gaat nog niet zo gemakkelijk. Je bent trouwens de eerste die geabonneerd is. Dank daarvoor.

      • HaHa. ben meestal e eerste die reageert, omdat ik naast mijn laptop zit te werken. Zodra ik wat geluid hoor van de laptop, dan kijk ik even wat er dan gebeurd. Waarom ik meteen gereageerd heb is de reden dat ik je schrijfstijl en ook jouw werkzaamheden, die je op Twitter presenteerd, zeer waardeer en prettig volg. De enthiousiasme straalt er aan alle kanten uit. Ga zo door ik blijf je volgen.

        Groetjes Buddy Harry

  6. roeli mulder

    Mooi en pakkend geschreven Richard. Ik kijk uit naar de volgende

  7. sanneke

    Gefeliciteerd met de geboorte van je weblog! En dat konijn… 🙂

  8. Berber

    Wow, wat een prachtige eerste blog! Leuk! en Gefeliciteerd!

Geef een reactie

